آشپزخانه مادری با زبان دری

فارسی بان

آشپزخانه مادری با زبان دری

آشپزخانه مادری با زبان دری

#به_زبان_مادری_نخندیم
#جسورانه_فارسی_بانی_کنیم
#آشپزخانه یک اتاق است که در آن فرآیند #پخت غذا یا #تابیدن انجام می‌شود. واژه #تاب از آن جهت مهم است که برخی از دیگر واژه های آشپزی مانند #تابه با آن ساخته شده. واژه نوین دیگر #تابَن است که مثل سوزن با پسوند ابزار ساز َن ساخته شده. تابَن معادل فارسی فر(فرانسه) و آون(انگلیسی) است.
میکروفر یا مایکروفر یک تابن کوچک یا همان #تابَنچه است. ماکروویو به امواج الکترومغناطیس با طول موج بالا نسبت به نور گفته میشود که یک نوع تابَن هم هست و چون از نوعی نور برای پخت استفاده میکند به آن #نورتابَن هم میتوان گفت. اجاق واژه ای فارسی است که روی آن #قابلمه برای پخت غذا، #کتری برای جوشاندن آب یا #تابه برای سرخ کردن و بو دادن و داغ کردن استفاده میشود.
لوازم آشپزی اگر فاسد شدنی نباشند در #گنجه ها قرار می‌گیرند که به آن کابینت? میگوییم. برای نگهداری غذا در فضای سرد از #یخچال و برای #منجمد(فریز) کردن آن از #یخ‌دان(فریزر) استفاده میکنیم. #کف‌گیر یا ملاقه واژه های نویی هستند که ذهن‌ساز فارسی زبان ها هستند و به زیبایی در آشپزخانه کاربرد پیدا کرده‌اند.
ظرف ها را با #لیف_ظرفشویی یا #سیم_ظرفشویی که گاهی به آن اسکاچ? می‌گویند می‌شویم. ماشین ظرفشویی هم که خدا را شکر همان است که هست. اما نمیدانم چرا به لگن ظرفشویی میگوییم سینک?
برای پخت کلی کلمه فارسی زیبا داریم که بماند اما به #ورق آلومینیومی نگوییم فویل?
استکان، فنجان و لیوان برای مایعات کوچک، میانه و بزرگ استفاده میشود که بعضی به جای لیوان میگویند ماگ?
پیشنهاد های دیگر خود را به info@farsiban.ir ارسال کنید

پویش جسورانه و آزادانه زبان فارسی
@farsiban_ir

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.